Wady fizyczne motocykla

Co zrobić, gdy zakupiony motocykl okazał się wadliwy?

31 maja 2021

Odpowiedzialność za wady fizyczne przy zakupie motocykla

Do nabywcy motocykla znajdują pełne zastosowanie regulacje Kodeksu cywilnego odnoszące się do odpowiedzialności sprzedawcy za wady fizyczne rzeczy. Zgodnie z art. 560 § 1 tej ustawy jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Jednak konsumenci – a więc osoby fizyczne nabywające rzecz na potrzeby niezwiązane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą – mogą, pod pewnymi warunkami, zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy.

Mówiąc inaczej, jeżeli okaże się, że zakupiony motocykl ma wadę fizyczną – a więc np. jest uszkodzony – kupujący ma prawo żądać od kupującego obniżki ceny, naprawy pojazdu a nawet jego wymiany na taki, który nie ma wad. Realizacja każdego z tych uprawnień jest obwarowana pewnymi szczegółowymi kryteriami, jednak co do zasady każdy kupujący powinien pamiętać, że nawet gdy podpisał umowę, w której sprzedawca zrzeka się swojej odpowiedzialności za wady fizyczne sprzedawanego motocyklu, i tak można dochodzi wskazanych powyżej uprawnień. Jak tego dokonać?

Kiedy dochodzić prawa z rękojmi za wady motocykla?

W pierwszej kolejności należy pamiętać o ważnych terminach. Co do zasady sprzedawca odpowiada za wady rzeczy, które zostały stwierdzone w ciągu dwóch lat od sprzedaży. W przypadku zaś sprzedaży rzeczy używanych – w tym oczywiście także pojazdów – termin ten może ulec skróceniu, na mocy umowy stron, do jednego roku. Jednocześnie samo roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy przedawnia się w ciągu roku licząc od momentu wykrycia usterki. Oczywiście omawiane tu rozwiązania mają zastosowanie do wad istniejących w chwili sprzedaży lub ewentualnie spowodowanych usterkami, które wtedy występowały, ale nie do uszkodzeń wynikających z użytkowania – także nieprawidłowego – motocyklu.

W każdym razie, jeżeli motocyklista zorientuje się, że zakupiony przez niego pojazd ma wady fizyczne, nie powinien zwlekać z dochodzeniem swoich roszczeń. Warto stosowne środki w tym celu podejmować w sposób formalny, wysyłając do sprzedającego np. pisma zawierające żądania kupującego listem poleconym. Oczywiście kluczową kwestią jest określenie w jaki sposób właściciel motocyklu chce, aby sprzedawca usunął wady. W tym kontekście warto pamiętać, że obniżka ceny musi pozostawić w odpowiedniej proporcji do wartości, jaką rzecz miałaby gdyby była wolna od wad, a obowiązkiem sprzedającego zawsze pozostaje usunięcie wady lub wymiana rzeczy w rozsądnym terminie. Należy także pamiętać, że sprzedawca odpowiada za te wady, które nie były kupującemu znane, przy czym nie ma tu znaczenia, że mógł on je zauważyć bądź nie dochował należytej staranności przy kupnie motocykla. Stąd omawiana tu odpowiedzialność sprzedającego powstaje zawsze wówczas, gdy nie poinformował on kupującego o istniejących wadach pojazdu.

Pomoc prawna dla motocyklistów | Odszkodowanie dla motocyklisty | Porada prawna dla motocyklistów Warszawa | Prawnik dla motocyklistów