Jazda motocyklem po buspasie

Czy motocyklista może jeździć buspasem? Analiza sytuacji prawnej w Polsce

23 marca 2025

Czy motocyklista może jeździć buspasem? Analiza sytuacji prawnej w Polsce

W Polsce kwestia poruszania się motocyklistów po buspasach nie jest jednoznacznie uregulowana w przepisach prawa. Buspas to wydzielony i wyraźnie oznaczony pas jezdni przeznaczony do poruszania się pojazdów transportu publicznego. W praktyce, decyzja o dopuszczeniu motocyklistów do korzystania z buspasów leży w gestii lokalnych zarządców dróg i jest zależna od oznakowania pionowego i poziomego. To zarządca drogi decyduje i dopuszcza na określonych odcinkach prawo poruszania się motocykli po buspasach.

Bus pas powinien być odpowiednio oznakowany a prawo do poruszania się motocykla po tym wydzielony pasie ruchu powinno wynikać z napisów pod znakiem wskazujących jakie rodzaje pojazdów mogą korzystać z buspasa. Oznakowanie może wskazywać także w jakich dniach lub godzinach poruszanie się buspasem jest zakazane. Warto zaznaczyć, że motorowery nie są uprawnione do poruszania się buspasami.

Kiedy motocyklista moża korzystać z buspasa?

Zasady korzystania z buspasa określa zarządca drogi. Bez względu na to jakie pojazdy zostały dopuszczone do poruszania się po buspasie, motocyklista może skorzystać z buspasa przy wjeździe na swoją posesję lub podczas skrętu w prawo. Pierwszeństwo mają zawsze pojazdy poruszające się buspasem nawet nieuprawnione. Motocyklista może skorzystać z buspasa zawsze w przypadku wyższej konieczności dotyczącej chociażby zagrożenia życia. Dodatkowo wjazd na buspas może być uzasadniony i usprawiedliwiony w przypadku konieczności ominięcia przeszkody lub uniknięcia kolizji.

Mandat za poruszenie się buspasem

Taryfikator przewiduje mandat 100zł oraz 5 punkt karny za jazdę buspasem. Nie jest to jednak jedyne zagrożenie. Bardzo często jazda buspasem wiąże się także z przekroczeniem linii ciągłej oddzielającej buspas od pozostałych pasów jezdni co może zostać także dodatkowo ukarane.

Praktyka w polskich miastach

W niektórych polskich miastach motocykliści mogą w sposób legalny korzystać z buspasów, podczas gdy w innych jest to zabronione. Przykłady:

  • Warszawa: Od 2018 roku motocykliści mogą poruszać się po wybranych buspasach, takich jak te na ulicach Radzymińskiej, Modlińskiej czy Puławskiej. Decyzja ta została podjęta po pozytywnych wynikach pilotażowego programu, który wykazał, że obecność motocykli na buspasach nie wpływa negatywnie na ruch autobusów.
  • Kraków: Władze miasta zezwoliły motocyklistom na korzystanie z buspasów na wybranych odcinkach, takich jak Aleje Trzech Wieszczów, aby poprawić płynność ruchu i zwiększyć bezpieczeństwo.
  • Poznań: Tutaj również motocykliści mogą korzystać z niektórych buspasów, jednak decyzje te są podejmowane indywidualnie dla konkretnych ulic i odcinków.

Oznakowanie jako kluczowy element

Dopuszczenie motocyklistów do korzystania z buspasów jest zawsze uzależnione od odpowiedniego oznakowania. Znaki drogowe, takie jak D-12 ("pas ruchu dla autobusów") lub D-13 ("początek pasa ruchu dla autobusów"), mogą być opatrzone tabliczkami dodatkowymi informującymi o dopuszczeniu innych pojazdów, w tym motocykli. Brak takiej tabliczki oznacza zakaz wjazdu na buspas dla motocyklistów.

Poruszanie się motocyklem po buspasach w Eurpie

W innych krajach europejskich podejście do poruszania się motocyklistów po buspasach jest zróżnicowane:

  • Wielka Brytania: W Londynie motocykliści mogą korzystać z większości buspasów, co ma na celu zmniejszenie korków i poprawę bezpieczeństwa.
  • Hiszpania: W Barcelonie motocykliści mają prawo korzystać z buspasów, co jest częścią strategii promowania motocykli jako alternatywnego środka transportu.
  • Niemcy: Generalnie motocykliści nie mogą korzystać z buspasów, chyba że lokalne przepisy stanowią inaczej.

 

Podsumowanie

Możliwość poruszania się motocyklistów po buspasach w Polsce zależy od lokalnych regulacji i oznakowania. Przed wjazdem na buspas motocyklista powinien upewnić się, czy jest to dozwolone na danym odcinku drogi, zwracając uwagę na znaki drogowe i ewentualne tabliczki informacyjne. W innych krajach europejskich przepisy w tym zakresie są różne, dlatego warto zapoznać się z lokalnymi regulacjami przed rozpoczęciem jazdy.